Velkommen i SFO

Velkommen!

SFO’en på Østre er funktionsopdelt. Det betyder at hvert rum i SFO’en er tildelt en funktion. F.eks. kreativ, byggelege, dukker m.m.

Vores kongstanke er, at i SFO’en skal børnenes leg være i centrum og den frie leg skal prioriteres. Leg styrker evnen til at tænke kreativt og abstrakt. Leg udvikler sociale og relationelle kompetencer. Leg udvikler og styrker barnets identitet og karakterdannelsen.

Derfor ser vi det som vores opgave at skabe rammer, hvor legen kan blomstre. Børnene skal have frihed til at vælge legen selv med udgangspunkt i deres behov, interesser og erfaringer. Men der skal også være balance mellem selvskabte og tilrettelagte aktiviteter.

SFO’en centrale rum er caféen, hvor der vil der være mulighed for at spise sin frugt/eftermiddagsmad. Nogle børn kan selv beslutte sig for, hvornår de vil spise, mens andre børn har brug for at blive mindet om det. I caféen er der desuden en overblikstavle, hvor man kan se, hvilke voksne, der er i legerum og funktioner.

De primære pædagoger for jeres barn, er de pædagoger, der er på jeres barns årgang.

SFO’ens åbningstider og kontakt:

• SFO’en er åben

Mandag – torsdag 6.30 – 17.00

Fredag 6.30 - 15.30

Ved behov for telefonisk kontakt kan der ringes til caféen på nedenstående nummer. Vi henstiller til, at dette begrænses mest muligt, men I kan selvfølgelig ringe i en akut situation. Har I behov for en snak med jeres barns pædagog, opfordrer vi til, at I kontakter os med besked, så finder vi et tidspunkt, hvor vi kan snakke sammen.

Caféen: 30690696

Vi henstiller til at kommunikation foregår over Aula.

Forældresamarbejde i SFO’en

Sendeaftaler:

For at det kan lykkes for os at have fokus på legen, være nærværende og understøttende voksne og tilbyde aktiviteter med kvalitet, har vi begrænset service med hensyn til sendeaftaler.

Vi sender gerne jeres barn, når aktiviteterne er slut kl. 16.00, 16.30 og 17.00

• Undtagelse ved idrætsaktiviteter, kor eller lignende

Vi vil bede jer om at oprette en sendeaftale i Komme/gå i Aula. Gør venligst opmærksom på, hvis det drejer sig om en fritidsaktivitet.

Afhentning:

Børnene er ofte i fuld gang med legen, når I kommer for at hente. Vi ved ofte i hvilket område en børnegruppe befinder sig, men kan ikke garantere at vi kan udpege et nøjagtigt koordinat. I er velkomne til at spørge, men vi vil bede jer om selv at være aktive med hensyn til at finde og klargøre jeres barn til at komme hjem. Kom evt. i god tid, hvis I har noget i skal nå.

Alle børn skal huske at trykke sig ud og sige farvel til en voksen i caféen inden de går hjem.

Fremmødekontrol:

Som SFO har vi kontrolleret pasning. Det betyder, at har en forpligtelse til at vide, hvilke børn, der er til stede i SFO’en. Jeres barn tjekkes ind i SFO kl. 11.15 af den lærer der er i klassen. Henter I jeres barn efter skole, skal I derfor huske at tjekke ud igen.

Forældremøde:

Der holdes et fælles forældremøde sammen med undervisningsdelen inden ferien. På det første forældremøde i 0. klasse, vil pædagogerne, fortælle lidt om SFO’en

Aktiviteter i SFO’en

Der vil være lege og aktiviteter hver dag, som børnene frit kan vælge med understøttelse fra personalet. Aktiviteterne lukker ned kl. 16, og de børn, der er tilbage, samles i fællesområdet nede.

Der vil være aktiviteter og frie lege i

• Bygge-legerum
  • Fantasi-legerum
  • Dukker/køkken/udklædning/rollelege-legerum
  • Kreativt værksted
  • Storspilsafdelingen med bordtennis og bordfodbold
  • Barbie-by ovenfor trappen
  • Hallen (2-3 dage)
  • Multi-salen
  • Legepladsen
  • Der vil altid være mulighed for at tegne, læse, hygge, spille spil i caféen

To gange om ugen er der aktivitetsdage med særligt indhold, som man frivilligt kan vælge. Det kan f.eks. være spilturnering, bål, på hjul, stratego m.m.

Derudover har vi faste traditioner såsom

• Scenen er din
  • Kaffemik